NB: Lagerstatus og priser gjelder for Jaktia.no og dens hovedlagerbutikk - Jaktia Jessheim
For de mest krevende isforholdene så er det kun formålsbygde bensin eller 40V motorer som effektivt klarer å borre med en 200mm spiral. Denne kombinasjonen består av Strikemaster sin enormt kraftige 40V motor rigget med en 200mm spiral + et 50cm forlenger kitt og et ekstra 40V batteri (det vil si totalt 2.stk 40V batterier).
Dette er kombinasjonen for deg som skal ut etter fisk som større røye, ørret eller lake i områder hvor isen kan bli skikkelig tykk og seig. Forlengeren på 50cm gjør at maks tykkelse øker fra 76cm til 119cm (når man tar høyde for cm som overlapper etter montering). Vi vet av erfaring av tykk, seig og lagvis is bruker mer batteri enn man tror, derfor har vi lagt med et ekstra 40V batteri med i pakken. Dette er også spesielt kjekt å ha på lengre turer hvis man ikke har tilgang til 230V strømuttak for ladding.
Strikemaster Lithium 40V er det desidert mest populære motoriserte isboret de siste årene.
Denne modellen med sin ekstremt sterke 40 volts elektriske motor med litium batteri har på få år tatt over for bensinmotorer. En motor som har lavere vekt, langt mindre støy, ingen bensin-lukt, er så godt som vedlikeholdsfri og har ingen problemer med å bore gjennom en hel spiral-lengde med is selv med 250mm spiraldiameter.
Motor: Digitalkontrollert børsteløs elektrisk motor som drives av et 40 volts 5 amperetimers litium ION batteri. Ekstremt kraftig og energieffektivt hvorav tester gjennomført med 1 lading har i snitt gjort ca 100 hull med 200mm spiral og ca 60 hull med 250mm spiral (40cm is)
Motoren er lett og sikker i bruk. Ergonomisk riktig arbeidsstilling gir god kontroll samt «dødmannsknapp» som hindrer at boret starter uten at det er tiltenkt (ekstra «spak» som må holdes inne før man trykker ned frem / tilbake knappen). Motoren er også utstyrt med 2-stk LED-lys som slår seg på automatisk når man skal begynne å bore noe som gjør boring i mørket enklere og tryggere.
Batteriet er utstyrt med 4 LED-indikatorer som viser batteristatus. Det er også innebygget sensorer som varsler dersom noe skulle være galt. For eksempel hvis batteriet har blitt kraftig nedkjølt og har for lav spenning så vil motoren si ifra ved å gi fra seg et lyd-signal. Dette er for å sikre at batteriet ikke tar skade. Hvis batteriet har for lav spenning så er det ikke verre enn å putte det i innerlomma i noen minutter.
Nye Lite-Flite 200 / 250mm Spiral
Årets (2022/2023) 40V 200 / 250 modell kommer med Strikemaster sin Lite-Flite Lazer spiral som er langt lettere enn den tidligere 250mm stål spiralen fra Mora. Den lette vekten skyldes spiralen som er laget av ArcTec® Polymer-materiale. Materialet tåler kalde og krevende forhold bedre enn metall og beholder sin fleksibilitet i kulden. ArcTec® frastøter vann og hindrer at det dannes is på spiralen, og om isdannelse likevel skulle oppstå er det lett å banke den bort. ArcTec® er utviklet i Norden og brukes i økende grad på grunn av materialets egenskaper i kalde nordiske forhold.
Hvorfor Strikemaster Litium fremfor batteridrevet drill med isbor-adapter?
Først og fremst så har Strikemaster Litium en overlegen styrke. Kommersielle driller vil ikke kunne borre i nærheten like effektivt med en spiral særlig tykkere enn 150mm i diameter. Hvis du skal opp på 200mm spiraldiameter eller tykkere så vil batteridrevne driller ha store problemer når is-tykkelsen blir noe serlig dypere enn 30cm.
Strikemaster sine motorer har en lavere RPM ettersom de er designet for kun et formål. Fremfor å nærmest «frese» gjennom isen så bruker den kraft for å «skjære» seg gjennom isen. Dette gjør at det å bore hull både blir tryggere samt lang mer skånsomt for både spiral og skjær. Det er ikke nødvendig å legge vekt over motoren ettersom kombinasjonen av kraft, RPM og spiralkonstruksjon gjør jobben for deg.
Strikemaster har et design som gjør at man har en langt bedre arbeidsstilling samt håndposisjon når man borer.
Strikemaster motoren er bygget for røffe forhold og tåler alt slags vær. Batteriene er konstruert med fokus på utendørs bruk. Som nevnt er også motoren utstyrt med sensorer som sikrer at batteri ikke skal ta skade hvis de blir for kalde.